logo Xarxa International
Facebook Instagram Twitter Telegram YouTube

Comunicat de la Plataforma de Mitjans Independents: Llibertat d’expressió enfront dels ciberatacs

Diversos mitjans, entre ells La Marea, El Salto, Kaos en la Red, Arainfo i d'altres, estan sofrint atacs anònims que impedeixen accedir a les seves pàgines. Publiquem, en aquest cas traduït al català, el comunicat de la Plataforma de Mitjans Independents, a la qual pertanyen tots, demanant que s'investigui el cas. Des d'Esquerra Diari ens solidaritzem amb tots els mitjans afectats i posem a disposició les nostres pàgines per a ajudar a eludir aquest atac a la llibertat d'expressió.

EsquerraDiari.cat

dilluns 22 de novembre de 2021

Llibertat d’expressió enfront dels ciberatacs

Diversos mitjans, entre ells La Marea i El Salto estan sofrint atacs anònims que impedeixen accedir a les seves pàgines. Des de la Plataforma de Mitjans Independents, a la qual pertanyen tots dos, demanem que s’investigui el cas i mostrem la nostra solidaritat a tots els projectes amenaçats.

En les últimes dues setmanes s’han produït ciberatacs a diferents mitjans de comunicació. Es tracta d’atacs de denegació de servei (DDoS), un tipus d’agressió informàtica per la qual, des de múltiples adreces IP i amb l’ús de bots, es tomba un servidor sobresaturant amb peticions d’informació. En l’atac han estat afectats dos mitjans que formen part de la Plataforma de Mitjans Independents (PMI), La Marea i El Salto, així com el proveïdor de serveis en el qual s’allotgen, Nodo50. Així mateix, altres projectes comunicatius com La Última Hora, Kaos en la Red o Arainfo han sofert caigudes temporals durant aquesta campanya d’atacs.

L’atac contra El Salto i La Marea va començar el divendres 19 de novembre i s’ha mantingut al llarg del dissabte 20 i el diumenge 21. Això ha impedit a les plantilles de tots dos mitjans treballar en les seves pàgines web, i ha negat al públic la possibilitat d’accedir a elles durant la major part del dia.

Aquesta campanya té diferents efectes, però el més important és el que suposa per a la llibertat d’expressió en aquest país. En el passat, era habitual que grups de provocadors irrompessin en les impremtes on es publicaven periòdics incòmodes i ataquessin els mitjans de producció. Avui el seu equivalent és un atac DDoS.

El fet que l’atac sigui a distància i anònim és igualment greu. Es dóna en un context d’ús de fake news, granges de bots i trolls que alteren l’ecosistema digital, fent-lo sovint irrespirable i afavorint l’expansió dels discursos d’odi i contra la llibertat d’expressió i la defensa dels drets humans. Com en el passat, aquest atac afecta les persones que treballen en aquests mitjans, desestabilitza econòmicament els seus projectes i trastorna la llibertat de premsa, un principi irrenunciable per a les nostres societats.

Des de la PMI demanem que s’investigui el cas adequadament, que les autoritats competents facin tot el possible perquè no puguin repetir-se aquests atacs, i mostrem la nostra solidaritat i tot el nostre suport a tots els projectes que han estat amenaçats en els últims dies pels autors d’aquest atac.

#UnidasFrenteAlOdio

Des d’Esquerra Diari ens sumem al repudi a aquests atacs informàtics contra mitjans independents i d’esquerres que s’enfronten a les premsa dels poderosos, manifestem la nostra més àmplia solidaritat i posem a disposició les nostres pàgines per a ajudar a eludir aquest nou atac a la llibertat d’expressió.

La veu de les estudiants en el 7è dia de vaga educativa

Contra el 155 a l'escola catalana! No acatarem la sentència! Acabem amb deu anys de retallades!

Contra el 155 a l’escola catalana! No acatarem la sentència! Acabem amb deu anys de retallades!

Margarita Robles sabia que estava sent espiada quan negava que s'espiés a l'independentisme

Margarita Robles sabia que estava sent espiada quan negava que s’espiés a l’independentisme

El govern justifica l'espionatge a l'independentisme: "Què ha de fer un Estat quan algú declara la independència?”

El govern justifica l’espionatge a l’independentisme: "Què ha de fer un Estat quan algú declara la independència?”

La veu de les estudiants en el 7è dia de vaga educativa

La borbonada de la setmana

No a la Llei Iceta. No més casos com el de l'escola Folch i Torres!

No a la Llei Iceta. No més casos com el de l’escola Folch i Torres!

Borbó i compte nou: Juan Carlos de tornada a Espanya